Sådan kan du håndtere stress i din hverdag

advertorial

Stress er et stort problem i dagens samfund. Stress er overalt omkring os, uanset om det er fra vores forhold, arbejde eller skole, kan det virkelig slide dig ned. Det er vigtigt at vide, at der er mange måder at hjælpe med at håndtere din stress på – alt fra at tage tid til dig selv til at finde redskaber til at håndtere det på, såsom at dyrke yoga. Når du gør det, vil du måske opdage, at du ikke føler dig så overvældet af hverdagens opgaver. Læs med i dette indlæg, hvor vi vil give dig råd til, hvordan du kan håndtere stress i din hverdag. 

1. Husk at give dig selv pauser

At tage en pause fra dit arbejde eller studie kan virkelig hjælpe på stress! Det er vigtigt at tage en pause, der hjælper dig med at genoplade og forberede dig på resten af dagen. Hold en pause på 15 minutter, hvor du kan gå en tur, tager et bad (hvis du arbejder hjemme) eller bare slappe af, før du begynder at arbejde mere. Hvis det lyder for svært at gå en tur lige nu, kan et varmt bad måske hjælpe dig med at få klarhed i hovedet og berolige dig selv.

Det er også vigtigt, at du holder fri, når du har fri. Ellers kan stressen få lov til at tage overhånd. Du kan enten slukke helt for din arbejdsmobil, når du kommer hjem eller sætte den på flight-mode. Så kan du få ro til at restituere og blive klar til dagen efter, uden der bimler og bamler med mails.

2. Når du føler dig overvældet, skal du tage dybe indåndinger

Når vi føler os overvældet af noget, er det ofte, fordi vi tager for meget på én gang. Det bedste du kan gøre i disse perioder er at tage nogle dybe indåndinger, og gøre hovedet klart, så du rent faktisk kan finde ud af, hvad du skal gøre, i stedet for at sidde fast i en enkelt opgave.

Tag fem minutter til at fokusere på at trække vejret dybt for at hjælpe dig med at håndtere din stress.

Det er også vigtigt, at du ikke glemmer dig selv, mens du kæmper med din egen stress. Du vil måske opdage, at det kan være en stor hjælp at praktisere yoga eller meditation. Yoga kan være alt fra blide strækninger og øvelser til mere intense stillinger, der presser kroppen ind i nye positioner.

3. Få hjælp til at håndtere din stress

Det er vigtigt at huske, at du ikke er alene i din kamp mod stress. Der findes fagfolk, som kan hjælpe dig med at håndtere det! En god person at gå til er en psykolog, som er uddannet til at give dig værktøjer til at bekæmpe stress i din hverdag. Du kan også finde terapeuter, der kan give dig behandlinger mod stress. Lyder det som noget for dig, så kan du søge på behandling af stress i århus, eller en by tættere på dig, så du kan finde hjælpen til at håndtere din stress.